Έκθεση στο Εθνικό Μουσείο της Νυρεμβέργης για την ιστορία της διαφημιστικής αφίσας
Σε ορισμένους χώρους του Εθνικού Γερμανικού Μουσείου, στη Νυρεμβέργη, δημιουργήθηκε ένα είδος πολυκαταστήματος. Οι τοίχοι βάφτηκαν μαύροι και κρεμάστηκαν αφίσες, οι οποίες ταξινομήθηκαν ανάλογα με το θέμα που παρουσιάζουν: μόδα, προϊόντα για το σπίτι, τουρισμός, καλλυντικά περιποίησης του σώματος και προσώπου. Η διαφήμιση προϊόντων με αφίσες είναι μια παράδοση που διαρκεί αιώνες. Έτσι, οι υπεύθυνοι του μουσείου αποφάσισαν να διοργανώσουν μια έκθεση για τη διαφημιστική αυτή μέθοδο, που θα διαρκέσει μέχρι και τις 4 Απριλίου και η οποία περιλαμβάνει 400 εκθέματα και 10.000 αφίσες. Επιπλέον, όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα της ιστοσελίδας της Ντόιτσε Βέλε («ΝΒ»), η έκθεση στη Νυρεμβέργη είναι μια ενδιαφέρουσα, νοσταλγική αναδρομή στο παρελθόν. Άλλωστε, οι περισσότερες από τις αφίσες είναι πολύχρωμες μεταξοτυπίες ή λιθογραφίες, σε διάφορα μεγέθη. Διαφημίσεις για μπίρες, που απευθύνονταν κυρίως σε άνδρες, κρέμες Nivea, σούπες Maggi ή απορρυπαντικά Persil. Η πιο παλιά αφίσα στην έκθεση είναι από το 1885: μια νοικοκυρά, φορώντας ένα μπλε, μακρύ φόρεμα, ράβει ένα άσπρο ρούχο, σε μια μηχανή Pfaff. Εξάλλου, είναι χαρακτηριστικό πως τις αφίσες συχνά φιλοτεχνούσαν γνωστοί καλλιτέχνες. Μάλιστα, με το πέρασμα του χρόνου, πολλές εταιρείες έκαναν ακόμη και διαγωνισμούς, ώστε να επιλέξουν τους καλλιτέχνες, στους οποίους και ανέθεταν να φτιάξουν την αφίσα που θα διαφήμιζε τα προϊόντα τους.
Αποτελούν τμήμα της ιστορίας «Στην αρχή τα τυπογραφεία εξυπηρετούσαν την οικονομία και κάποιοι καλλιτέχνες φιλοτεχνούσαν τις αφίσες. Αργότερα, όμως, αυτό άλλαξε και ήταν οι ίδιες οι εταιρείες που αποφάσιζαν για το περιεχόμενο της αφίσας και έκαναν διαγωνισμούς και τύπωναν τις αφίσες σ’ έναν ορισμένο αριθμό», αναφέρει ο Φρανκ Βίμερ, οικονομολόγος που ασχολείται με τον κλάδο της διαφήμισης, σε μια αναδρομή στα πρώτα χρόνια του φαινομένου. Χαρακτηριστικά παραδείγματα: το 1897, τα ποδήλατα Freya έδιναν «διέξοδο από την καθημερινότητα» ή στην περίοδο του εθνικοσοσιαλισμού, όταν η προπαγάνδα των ναζί μάθαινε στις γυναίκες να φορούν στηθόδεσμους, που έκαναν το στήθος να μοιάζει ακόμα ωραιότερο, καθώς και κομψές κάλτσες Palmers. «Μια αρεία εταιρεία», όπως με υπερηφάνεια υποδηλώνεται στην αφίσα. Άλλωστε, η διαφήμιση είναι και φορέας μηνυμάτων, όπως εξήγησε στη «ΝΒ» η επιμελήτρια της έκθεσης Γιασμίν Ντόσρι: «Είναι σημαντικό και φαίνεται κι από την έκθεση πως ορισμένα θέματα επαναλαμβάνονται στη διαφήμιση. Όπως για παράδειγμα, αυτό της ευτυχισμένης οικογένειας ή η ανάγκη για ευμάρεια ή τα μακρινά ταξίδια σε τροπικές χώρες. Υπάρχουν όμως και κλισέ όσον αφορά στη στάση ή στις πόζες που παίρνουν τα μοντέλα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου